Rok 2024 upłynał dla Roberta Grudnia, radomskiego artysty i menadżera pod kątem Koncertów jubileuszowych. W mieście rodzinnym, Radomiu koncerty które wykonywał cieszyły się wielkim zainteresowaniem. Występował solo, z aktorami i wokalistami oraz radomskimi poetami. Największym zainteresowaniem cieszył się koncert Roberta Grudnia z Alicja Węgorzewską 10 listopada w klasztorze Ojców Bernardynów oraz 15 grudnia w kościele Jezuitów na koncercie Robert Grudzień i przyjaciele. W roku 2025 odbedzie się jeszcze kilka koncertów jubileuszowych Roberta Grudnia na ziemi radomskiej oraz w całej Polsce. Materiał reklamowy zawiera również zdjęcia artystów z Robertem Grudniem od dziewiątego roku życia, koncertów które odbyły się w Radomiu.
Najwiekszym sukcesem Roberta Grudnia jest organizowany od 37 lat Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Radom-Orońsko-Warszawa 2024 im Radomskiego Czerwca `76 który organizowany jest od roku 1986 w Radomiu. Wydarzenie powstało z inicjatywy dyrektora Roberta Grudnia, muzyka, kompozytora i menadżera. Pierwsze koncerty zostały zorganizowane w kościele pw. św. Rodziny w Radomiu w roku 1986. Od 1987 roku wydarzenie organizowane jest na terenie Radomia, Ziemi Radomskiej i całej Polski. Od 1988 roku w formie międzynarodowego festiwalu. Na zaproszenie Roberta Grudnia od wielu lat udział biorą najwybitniejsi artyści z całego świata: Krzysztof Penderecki, Małgorzata Walewska, Alicja Węgorzewska, Jerzy Maksymiuk, Teresa Żylis-Gara, Wiesław Ochman, Konstanty Andrzej Kulka, Maciej Miecznikowski, Poznańskie Słowiki, Stefan Stuligrosz, Krzysztof Kolberger, Anna Seniuk, Jerzy Zelnik, Andrzej Pachnicki, Grażyna Barszczewska, Georgij Agratina oraz wiele prestiżowych zespołów, solistów, orkiestr i chórów. Festiwal promuje również młode talenty. Do najważniejszych wydarzeń wydarzeń festiwalu należy koncert który się odbył 6 października 2006 roku w katedrze radomskiej Missa Pro Pace – Msza Pokoju a wystąpili: Krzysztof Penderecki i Robert Grudzień oraz Chór Polskiego Radia w Krakowie. Wydarzenie patriotyczno-religijne odbyło się pod patronatem generalnym NSZZ Soildarność oraz patronatem honorowym m.in. JE ks. Biskupa Zygmunta Zimowskiego oraz Prezydentów Lecha Kaczyńskiego i Ryszarda Kaczorowskiego.
Co roku w koncertach uczestniczy około 100 tys melomanów. Koncerty towarzyszące wydarzeniu odbywają się w 48 miastach całej Polski. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Radom-Orońsko-Warszawa bardzo prężnie działa, rozwija się i należy do najbardziej znaczących tego typu imprez muzycznych w Europie. Jest wydarzeniem nieustającym, odbywającym się przez cały rok. Organizatorem festiwalu jest Robert Grudzień dyrektor festiwalu i Fundacji im. Mikołaja z Radomia/1993-/.
Festiwal organizowany jest obecnie w ramach ogólnopolskiego autorskiego projektu edukacyjno-kulturalnego Roberta Grudnia SPOTKANIA Z HISTORIĄ I SZTUKĄ – ZROZUMIEĆ NIEPODLEGŁĄ.
Robert Grudzień poprzez koncerty festiwalowe promuje Radom i Ziemię Radomską.
Serdecznie zapraszamy „Piękna sztuka i wspaniała historia uzupełniają się wzajemnie”.
Dyrekcja festiwalu Radom-Orońsko:
Robert Grudzień dyrektor festiwalu
Zofia Grudzień zastępca dyrektora festiwalu w latach 1986-2021
Święta Cecylia
Historia grębanińskich organów
Grębanin, 2024
Opracowano na pamiątkę:
– 100-lecia wydania w 1924 roku przez ks.Józefa Janiszewskiego(autora) śpiewnika z pieśniami ku czci Matki Bożej Grębanińskiej;
– odrestaurowania i przywrócenia do dawnej świetności organów kościelnych w 2023 roku, dzięki inicjatywie i staraniom księdza proboszcza Pawła Frąckowiaka;
– poświęcenia tychże organów kościelnych w dniu 24 marca 2024 roku;
– pierwszego koncertu organowego
„Koncert pieśni wielkopostnych”
w wykonaniu:
– Jerzy Zelnik (aktor),
– Robert Grudzień (organy),
– Karol Lizak (tenor).
……….. o koncercie i artystach
Czas Wielkiego Postu, to w tradycji chrześcijańskiej szczególny moment w roku poprzedzający męczeńską śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Poza przeżyciem sakralnym, jakim jest 40-dniowa pokuta i przygotowywanie się do świadomego przeżycia Wielkanocy, okres ten sprzyja również głębokiej refleksji nad istotą życia i śmierci – nieodłącznie towarzyszy ludzkiej egzystencji.
Koncert Wielkopostny z udziałem aktora Jerzego Zelnika, Karola Lizaka – tenora, śpiewaka operowego i oratoryjnego oraz Roberta Grudnia organisty, pianisty i kompozytora.
W koncercie wykonane zostały autorskie rozważania wielkopostne Jerzego Zelnika przeplatane utworami wokalnymi (m.in.: ”Ave Maria” G. Gacciniego, „Lacrimoso” z „Requiem” W. A. Mozarta; pieśni wielkopostne: Stała Matka Boleściwa, Ludu mój ludu) i organowymi (m. in: Tabulatura organowa Jana z Lublina, „Stabat Mater Dolorosa”- improwizacja organowa Roberta Grudnia).
Jerzy Zelnik (ur. 14 września 1945 w Krakowie) – polski aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, kojarzony głównie z rolą Ramzesa XIII w filmie Faraon (1965) Jerzego Kawalerowicza, scenarzysta małych form teatralnych (monodramów, etiud), reżyser teatralny, dyrektor artystyczny Teatru Nowego w Łodzi w latach 2005–2008. Odznaczony odznaką Zasłużony Działacz Kultury (1997) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2007).
Robert Grudzień jest absolwentem Liceum Muzycznego w Lublinie, Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Hochschulefür Musik w Düsseldorfie. Kursy mistrzowskie uzyskał w Szwajcarii i Republice Czeskiej. Cieszy się popularnością jako koncertujący organista. Od kilku lat czynnie udziela się jako pianista, klawesynista i kompozytor.
Karol Lizak jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie śpiewu prof. Krzysztofa Bednarka. Doskonalił warsztat wokalny pod kierunkiem: Dariusza Stachury, Andrzeja Niemierowicza, Dariusza Grabowskiego, Aleksandry Chacińskiej.
…….trochę historii
Pierwsze wzmianki o tym, iż w Grębanińskim kościele rozbrzmiewała muzyka organowa, dotyczą roku 1718.
Jak podają źródła historyczne ,,kościół w Grębaninie był kilka razy przebudowywany i przerabiany, a mianowicie w 1717 roku Antoni Stoiński (właściciel Grębanina) znacznie go odnowił, powiększył i ozdobił malowidłami ……….. jest On największym dobroczyńcą i rzeczywistym fundatorem kościoła grębanińskiego, dotąd nie było też księdza, dopiero ów czcigodny obywatel w 1718 roku ustanowił dworską kapelanię, czyli fundację, tj. wystawił dla księdza dom mieszkalny……, dlatego odtąd mógł tu się osiedlić wikariusz, zwany zwykle fundatystą. Tenże Stoiński przeznaczył także dochód dla organisty, który grał w kościele…….”
Kolejna wzmianka o muzyce organowej pochodzi z roku 1871, a brzmi ona tak:
„ Roku 1871 zeznał przed X. Hipolitem Wielkuszem, miejscowym kapłanem, Franciszek Jarosz z Rychtala, że mając lat 12, przybył zupełnie głuchy wraz z dziaduniem swoim na to cudowne miejsce. Padłszy krzyżem przed figurą Najświętszej Panny, błagał Ją o zdrowie. Kiedy wstał, usłyszał nagle wielki huk jakby armatni, a następnie grę na organach …”
Zapisy powyższe wskazują na istnienie organów w kościele Grębanińskim. Czy to były organy, których dźwięki możemy podziwiać dzisiaj…. raczej nie.
……..i teraźniejszość
Organy, które obecnie znajdują się w naszym kościele zostały zbudowane przez organmistrza Jana Spiegla z Rychtala. Na kanale powietrznym łączącym ze sobą dwa miechy klinowe znajduje się częściowo nieczytelna inskrypcja o treści:,,(…) Reichtal Am 15 August 1880”
W latach 50-tych lub 60-tych organmistrz Stefan Fiołka z Kępna wyposażył organy w dmuchawę elektryczną własnej produkcji. Prawdopodobnie dorobił również piszczałki prospektowe, w miejsce skonfiskowanych w 1917 roku przez Niemców. Piszczałki te są z blachy cynkowej, którą stosowano jako zastępczy materiał dla stopu cyny z ołowiem. Pewne prace przy organach przeprowadził Władysław Kaczmarek z Wronek.
W momencie rozpoczęcia prac konserwatorskich instrument był całkowicie niesprawny. Stwierdzono zalanie wnętrza szafy organowej wodą i obecność szkodników drewna. Najgorzej przedstawiał się stan wiatrownicy i tzw. klocków piszczałkowych, które wyboczyły się pod wpływem wilgoci. Piszczałki zachowały się wszystkie, przy czym metalowe piszczałki nie budziły większych zastrzeżeń, zaś drewniane, w zależności od stanu zachowania, wymagały konserwacji lub wymiany na nowe. Miechy klinowe zachowane na chórze były nieszczelne i wielokrotnie łatane. W pierwszej kolejności konserwacji poddano lepiej zachowany dolny miech klinowy, rozdzielając go na poszczególne deski i powtórnie łącząc w całość za pomocą połączeń zawiasowych ze ścięgna końskiego i pasków białej skóry (przeklin). Do miecha przyłączono cichobieżną dmuchawę elektryczną firmy Eisenschmidt wraz z regulatorem. System powietrzny połączono z instrumentem drewnianym kanałem w podłodze chóru. Następnie wymontowano wiatrownice z wnętrz organów i poddano konserwacji. Po dokładnym oczyszczeniu z resztek skóry i papieru , zalano powierzchniowo kanały wiatrownic żywicą, pokryto nową skórą i wymieniono zmożone sprężyny. Na tak przygotowanych wiatrownicach położono wyrównane kloce piszczałkowe z nowymi ławeczkami i zamontowano piszczałki po ich uprzednim oczyszczeniu, naprawie i zakonserwowaniu.
Dyspozycja instrumentu przedstawia się następująco:
W klawiaturze manualnej:
Principal 8 Fuss – 8 piszczałek drewnianych, 36 cynkowych, 7 z cyny.
W organach znajduje się łącznie 497 piszczałek, przy czym największe piszczałki mają wysokość około 2,5 metra, a najmniejsze kilkanaście centymetrów.
Kolejny etap prac dotyczył klasycystycznego prospektu organowego. Całość prospektu została zdemontowana i przewieziona do pracowni konserwatorskiej. Następnie wykonano odkrywki ustalające pierwotną kolorystykę konstrukcji prospektu. Całość oczyszczono, usunięto wtórne przemalowania i złocenia. Stan zachowania dekoracji malarskiej na powierzchni konstrukcji oszacowano na ok.30-40%.
Uzupełnione zostały ubytki drewna oraz dekoracji malarskiej na powierzchni płycin, dokonano rekonstrukcji dekoracji pozłotniczej. Wszystkie elementy konstrukcji prospektu oraz dekoracje ornamentalne ponownie zmontowano.
Prace przy prospekcie organowym trwały od 06.11.2023 do 20.12.2023 roku.
Wszystkie elementy zostały opracowane i przywrócone do dawnej świetności przez pracownię ANTA- Pracownia Konserwacji Dzieł Sztuki Arkadiusz Wypych z Kostrzyna Wlkp.
Pierwszy raz parafianie mogli usłyszeć przepiękne dźwięki płynące z chóru kościelnego w dniu 16.12.2023 roku podczas uroczystego poświęcenia kościoła po 12 letnim remoncie konserwatorskim.
Dokonanie tego dzieła było możliwe dzięki ogromnemu zaangażowaniu materialnemu parafian oraz darczyńcy ”Fundacji Orlen”.
Szczególne podziękowania skierowane są również do Panów: Piotra Biedy, Piotra Hełki, Jana Hełki, oraz Tomasza Lenarta za wkład własnej pracy przy renowacji instrumentu.
Radość jest tym większa, iż dzięki wspólnemu wysiłkowi, nie tylko możemy cieszyć się piękną odrestaurowywaną świątynią, ale również tym, że obudzone zostały uśpione od wielu, wielu latkościelne organy!
Pieśni na cześć Matki Bożej Grębanińskiej
napisał ks. Józef Janiszewski administrator parafii w latach 1923-1929
Pieśń powitalna pielgrzymów (śpiewać na melodię :,,Do Twej dążym kaplicy”)
Do Twej spieszym świątyni Przed ołtarz Matko Twój!
Królowo i władczyni,
Tyś łask potężny zdrój!
Więc, Maryjo Cię kochamy,
O pomoc Cię błagamy!
O Maryjo, o Matko,
Bądź nam Matką wciąż!
I dawniej szły tu krocie
O Maryjo do Twych stóp,
By utwierdziwszy w cnocie
Się, iść ochotnie w grób!
Tyś wiodła ich do Boga,
Choć stroma to jest droga!
O Maryjo, o Matko,
Bądź nam Matką też!
I my do Ciebie Pani,
Wszyscyśmy chętnie szli,
By cześć i miłość w dani
I modły przynieść Ci!
I dziś się każdy ściele
Do stóp Twych w tym kościele.
O Maryjo, o Matko,
Bądź nam Matką wciąż!
Matko Najświętsza i Niepokalana(śpiewać można na melodię ,,Serdeczna Matko”)
Matko najświętsza i niepokalana,
Co masz od wieków tron swój w Grębaninie,
Do stóp Twych spieszy Polska Ci oddana,
Bo Twa łaskawość tu od dawna słynie.
O Twą opiekę błagamy ze łzami,
Królowo Polski módl się wciąż za nami!
Tyś swą potęgę nieraz objawiła
Już w tym kościele, Matko nasz droga!
Tyś tu Swą mocą dziecku słuch wróciła!
Krocie grzeszników wiodła znów do Boga!
I dziś o Matko prosimy ze łzami,
Królowo Polski zlituj się nad nami!
Wdzięczni za zdrowie są Ci liczni chorzy
I za dobytek przez Ciebie strzeżony,
Chętnie przed Tobą więc się lud Twój korzy,
U Ciebie szuka w doli złej obrony!
Strzeż nas i nadal, błagamy ze łzami,
Królowo Polski czuwaj wciąż nad nami!
Ojcowie nasi wota Ci składali
Tu w Grębaninie za Twą pomoc możną,
Ułomni szczudła swe tu zostawiali,
Kiedy z pielgrzymką przyszli tu pobożną!
I dziś o pomoc prosimy ze łzami,
Królowo Polski opiekuj się nami!
Od Twej postaci biją wciąż promienie!
Spraw więc, niech drogę życia nam ozłocą,
I trud osłodzą o duchowe zbawienie!
Niechaj nam będą światłem i pomocą!
O łask promienie prosimy ze łzami,
Świeć wciąż Królowo, nad Polską i nami!
O Pani nasza w gwiaździstej koronie,
My dziś koroną wieńczym Cię miłości,
A cnót gwiazdami chcemy zdobić skronie,
By Ci dać dowód naszej czci, wdzięczności!
O życie święte błagamy ze łzami,
Królowo nasza, obdarz nas łaskami!
Bo chociaż słuch nasz dobry, myśmy głusi,
Zbyt często na głos Boga i Kościoła,
Pokusa każda prawie wolę skusi
Naszą, stąd z wstydu nie śmiem podnieść czoła!
O korny posłuch i o silną wolę,
Matko, prosimy Cię i o lepszą dolę!
My tak wciąż słabi mimo dobrych chęci!
Więc proś, ,niech Syn Twój, co tak kocha Ciebie,
Nam błogosławi i niech nas uświęci,
Byśmy Cię kiedyś widzieć mogli w Niebie!
O to Cię kornie błagamy ze łzami,
Matko, bądź w życiu i przy śmierci z nami!
Gdy nas wysłuchasz, Pani ukochana,
Przez życie wiodąc nas do bram wieczności,
Czcić Cię pragniemy i Chrystusa Pana,
Tam też, gdzie Stwórca wśród Aniołów gości!
Spraw to, o Matko, byśmy kiedyś w Niebie, wielbili Boga i kochali Ciebie!